Mimozemská megastruktura je stále velkou neznámou

Objevila jich opravdu velké množství způsobem, že sledovala jejich mihnutí ve světle hvězd v době, kdy kolem nich přecházely. Planeta vždy zakryla nanejvýš jedno procento světla své hvězdy –jenže světlo KIC 8462852 opakovaně pokleslo vždy až o 20 procent. To znamená, že její záření musí zakrývat něco mnohem většího, než je planeta. Astronomové také zjistili, že intenzita přicházejícího světla se mění ve třech různých úrovních. Je tedy zjevné, že jde o shluk mnoha těles kroužících po orbitě v těsné formaci. Ty tam ale z fyzikálního hlediska nemají co dělat, ledaže by šlo o umělé výtvory.

Původně se totiž předpokládalo, že by mohlo jít o roj komet, který kolem hvězdy obíhá. To se ale nepotvrdilo. Astronom Bradley Schaefer z univerzity v Louisianě našel v archivech snímky hvězdy z let 1890 až 1989 a zjistil, že i na nich je patrné výrazné kolísání jejího světelného záření. Potvrdilo se tak, že hvězda tímto neobvyklým způsobem »bliká« už víc než 100 let. Pokud by to způsoboval kometární roj, muselo by kolem ní létat 648 tisíc komet o hmotnosti 0,4 váhy Země a všechny v identických drahách. Něco takového je ale podle astronomů vyloučeno. Když to tedy nejsou komety, co by to mohlo být? Že by zárodky budoucích planet? I to museli vědci vyloučit. Muselo by jít o mladou hvězdu, a to KIC 8462852 není. Obíhající předměty kromě toho neobklopuje ani hvězdný prach, což je v těchto případech obvyklé.

Odborníci jsou sice hodně skeptičtí, ale teď už i ti největší pochybovači připouštějí, že by kolem ní mohlo obíhat opravdu něco podobného Dysonově sféře – třeba něco na způsob obří sluneční elektrárny. „Pokud připustíte existenci mimozemšťanů s vyspělou technologií, pak už vlastně není co vysvětlovat,” míní Josh Simon z Caltechu. „Ale my zatím budeme hledat všechna možná přirozená řešení.”

Jenže hvězda KIC 8462852, které se také přezdívá Tabby podle její objevitelky Tabethy Boyajian z univerzity v Yale, už není v zorném poli sondy Kepler. Proto astronomové zorganizovali kampaň, aby mohli financovat koupi pozorovacího času v síti observatoří Las Cumbres Observatory Global Telescope, aby celé záhadě přišli na kloub. Prozatím Tabby zůstává jedním z nejtajemnějších objektů v naší galaxii.

(zdroj: procproto.cz, foto: archiv)