Neočekávaný „městský zabiják“ asteroid těsně minul Zemi

Asteroid dostatečně velký na to, aby zlikvidoval město, které těsně minulo zasažení Země pozdě ve středu a většinu lidí na planetě, které by zasáhlo, tak by bylo navždy změněno.

Masivní vesmírná hornina byla přibližně 100 metrů široká a podle údajů NASA letěla kolem Země překvapivě rychle 24 kilometrů za sekundu. To je 70krát větší rychlost zvuku, nebo zhruba stejná rychlost jako asteroid, který vymazal dinosaury.

Objekt, kterému se říká Asteroid 2019 OK, minul Zemi přibližně o 73 000 kilometrů a byl mnohem blíže naší planetě než od Měsíce.

Astronomové ve středu sledovali, jak kolem Země projdou další tři asteroidy, když si všimli, že Asteroid 2019 se objevil zdánlivě z ničeho. Vědci si to všimli teprve před časem, ale nepotvrdili objev hned až později.

“Je to zabiják města,” řekl profesor astronomie Swinburne University Alan Duffy pro Sydney Morning Herald. “Protože je tak malý, je neuvěřitelně těžké ho vidět včas.”

Dodal, že je neobvyklé, že asteroid této velikosti projde na měsíční oběžné dráze.

“Rozhodně příliš blízko pro pohodlí,” řekl Duffy.

Astronomové se Státní univerzitou v Ohiu sdíleli na Twitteru grafiku téměř bez chyby.

Asteroidy této velikosti jsou schopné vyvolat ekvivalent velké jaderné exploze, pokud zasáhnou Zemi, tvrdí Michael J. I. Brown, profesor astronomie na Monash University v Austrálii. Brown porovnával takový dopad s meteorem Čeljabinsk, který způsobil v Rusku v roce 2013 velkou explozi. Tento meteor měl průměr přibližně 20 metrů.

“Za špatných okolností by meteorický dopad mohl zničit město,” napsal Brown v díle zveřejněném The Conversation ve čtvrtek.

NASA říká, že Asteroid 2019 OK měl průměr mezi 57 a 130 metry. To je mnohem větší než 20 metrů široký Čeljabinský meteor. Obě jsou však ve srovnání s asteroidem, který vyhladil dinosaury, což je asi 16 kilometrů napříč, jenom lupínky.

Brown říká, že Asteroid 2019 přicházel ze směru slunce.

Tyto téměř zmeškané případy se vyskytují pouze jednou za několik let, ale lidé by měli věnovat více pozornosti potenciálně ničivé hrozbě, kterou představují, říká Duffy.

Popsal asteroid jako „včasnou připomínku“, že tyto hrozby jsou tu.

“Dříve nebo později bude mít naše jméno,” napsal Duffy.

(Earthmysterynews.com, foto: NASA, ceskoaktualne.cz)