Nasa Time-Lapse ukazuje vzácný tranzit rtuti před ‘neobvykle tichým’ sluncem

“Rtuť obvykle přechází přes nebo pod sluncem, jak je vidět ze Země, ale minulý měsíc se zdálo, že nejvnitřnější planeta Sluneční soustavy se pohybuje kolem středu,” řekl titulek APOD. „Ačkoliv byli svědky obdivovatelé planet po celém světě, [SDO] na oběžné dráze Země zachytil obzvláště jasný pohled.“

Slunce je v současné době „solárním minimem“ – součástí svého 11letého cyklu, kdy povrchová aktivita klesá a objevuje se méně slunečních skvrn. Pozadí slunce bylo neobvykle tiché a nevykazovalo žádné sluneční skvrny, “uvedla NASA.

Díky naší poloze ve sluneční soustavě můžeme kdykoli vidět, jak Sluncem přecházejí Merkur a Venuše. Přestupy rtuti probíhají přibližně 13krát za století. Tranzity Venuše jsou mnohem vzácnější – poslední proběhla v roce 2012 a další bude až do roku 2117 napsal portál Newsweek.

Studium tranzitů nám také může pomoci lépe pochopit nejvzdálenější část atmosféry Merkuru a Venuše – jejich exospheres. “Některé objekty, jako Měsíc a Merkur, byly původně považovány za atmosféry bez atmosféry. Vědci však zjistili, že tato těla jsou vlastně obklopena ultratinovou atmosférou plynů zvanou exosféra,” napsal. “Vědci chtějí lépe porozumět složení a hustotě plynů v Merkurovy exosféře a tranzity to umožňují.”

(foto: Printscreen video)