Proxima c: Možná druhá planeta nalezená kolem nejbližšího souseda Slunce

V roce 2016 byla v systému Proxima Centauri objevena skalní planeta.

S názvem Proxima b má planeta hmotnost blízkou hmotnosti Země a obíhá kolem své hvězdy s periodou 11,2 dne při průměrné vzdálenosti 0,05 AU. Sedí ve hvězdné obytné zóně, kde na povrchu může teoreticky existovat tekutá voda napsal portál sci-news.

V roce 2017 astronomové používající Atacama Large Millimeter / submillimeter Array (ALMA) nahlásili existenci neznámého zdroje ve vzdálenosti 1,6 AU v systému.

Abychom lépe pochopili, zda signál ALMA pochází z jiné planety, analyzoval Dr. Mario Damasso z INAF-Osservatorio Astrofisico di Torino a jeho kolegové 17letou časovou řadu vysoce přesných radiálních rychlostí pomocí metody detekce exoplanet, která sleduje světelné spektrum hvězdy.

“Pokud toto spektrum osciluje mezi červenou a modrou, znamená to, že se hvězda pohybuje v pravidelných intervalech směrem k Zemi a od ní, což je cyklus obvykle způsobený přítomností obíhajícího těla,” vysvětlili astronomové.

“Zjistili jsme, že signál se vyskytuje během 1 900 dnů, což naznačuje, že pravděpodobně nesouvisí s cyklickými posuny v magnetickém poli hvězdy. K potvrzení tohoto závěru je však zapotřebí více důkazů. “

Kandidátská planeta má minimální hmotnost 5,8krát větší než Země, což z ní dělá takzvanou super-Zemi.

S názvem Proxima c má orbitální období 5,21 let a povrchovou teplotu minus 234 stupňů Celsia (minus 389 stupňů Fahrenheita).

“Blízkost planety a její oběžné dráhy v relativně velké vzdálenosti od její hvězdy znamená, že jde o jednu z nejlepších možných přímých pozorování, která umožní podrobné porozumění jiné planetě,” řekl člen týmu profesor Hugh Jones, astrofyzik v University of Hertfordshire.

“Proxima c by se v budoucnu mohl stát možným cílem pro přímější studium projektu Průlomový StarShot, který by se měl stát prvním pokusem člověka o cestu do jiného hvězdného systému.”