Expert vysvětlil, jak je to s mimozemšťany

To je podle nové analýzy od profesora astronomie na Columbia University Davida Kippinga. Spustil čísla a zjistil, že sázení, že život se objeví jako na Zemi, se zdá být docela bezpečnou sázkou, ale možná nebudete chtít riskovat své životní úspory na šanci, že se bude vyvíjet inteligentní život.

V příspěvku zveřejněném v pondělí v sborníku Národní akademie věd používá Kipping nástroj ze statistik nazvaný Bayesovský inference pro výpočet šancí na základě několika klíčových předpokladů a stávajících údajů, které máme o životě ve vesmíru.

Nevíme nic o tom, jak často se život a inteligentní život objevují, pokud vůbec, na světech mimo Zemi. Víme, že život se na Zemi objevil poměrně brzy v dlouhé historii naší planety. A naopak, inteligentní život začal v poslední kapitole pozemské biografie jen bičovat a vyrábět nástroje od kola po urychlovače částic. Opravdu je to poslední v řadě tohoto příběhu.

Možná je těhotenství inteligence velmi dlouhý (4 miliardový rok) proces, nebo to je přesně tak, jak to fungovalo pro Zemi. Kipping přemýšlel, jak často se na naší planetě objeví život a inteligentní život, pokud se nám podaří obrátit hodiny zpět na historii naší planety a pak je znovu a znovu opakovat.

Aby analyzoval problém, přišel se čtyřmi možnými odpověďmi: Život je běžný a často rozvíjí inteligenci. Život je vzácný, ale často rozvíjí inteligenci. Život je běžný a inteligence zřídka rozvíjí. A konečně, život je vzácný a zřídka rozvíjí inteligenci. Píše portál MSN.

Kipping zjistil, že pokaždé, když provozoval čísla, šance, že život je běžný, byly vždy alespoň devětkrát lepší než životy pravděpodobností, které jsou vzácné.

„Máme zde poměrně hluboký závěr, že život je nejpravděpodobnější,“ říká ve videu, které také nabízí hlubší ponor do jeho analýzy.

Je však zajímavé, že šance, že by se inteligentní život vyvinul, protože nám musí dát lehkou globální komunikaci, omáčku Sriracha a slova Pabla Nerudy mezi nesčetnými dalšími položkami v katalogu úžasných, jsou trochu jiné.

„Pokud bychom znovu hráli historii Země, vznik inteligence je ve skutečnosti poněkud nepravděpodobný,“ říká Kipping. “Vsadím se, že život je běžný, ale inteligentní život může být vzácný.”

To znamená, že kdybychom extrapolovali analýzu na větší vesmír, mohlo by být obýváno mnoho planet, ale jejich obyvatelé nebyli o nic vzrušující než některé bakterie v hlíně nebo lišejnících na skalách.

Kipping varuje, že jeho práce by neměla být brána jako důkaz, že vesmír má hojnost mimozemšťanů, protože se stále spoléháme na to, co víme o životě, který se objevuje na jediném izolovaném světě – Zemi. Pokud se ukáže, že dvojčata Země jsou ve vesmíru vzácná, nezáleží na tom, že jsou dobrou sázkou na generování života.

„Přesto se povzbudivě ukazuje, že důvodem pro vesmír, který se hemží životem, se stává výhodná sázka,“ uzavírá Kipping. „Hledání inteligentního života ve světech mimo Zemi by nemělo být v žádném případě bráněno.“