Uvnitř Neptunu se děje něco divného

Bouře byla něčím překvapením. Na jižní polokouli se objevil vířící, proti směru hodinových ručiček vítr s rychlostí až 1 400 km / h – nejsilnější, jaký byl kdy zaznamenán. Astronomové tomu říkali Velká temná skvrna. Když se Hubbleův vesmírný dalekohled podíval na planetu o pět let později, chtěli se dozvědět, proč byl vítr tak extrémní.

Byli také zmateni dalším problémem: Voyager 2 odhalil, že Neptun je teplejší než Uran, přestože je dále od slunce. Jak fyzik Brian Cox diskutoval ve svém dokumentu BBC, ohledně planety: „Zdroj této mimořádné energie zůstává záhadou. Znamená to ale, že máme na ruce dvojitou hádanku a může jedno tajemství nějakým způsobem vysvětlit druhé?”

„Teploty můžeme měřit pouze v nejvzdálenějších vrstvách,“ řekl Michael Wong, planetární vědec na University of California v Berkeley. Přitom zjišťujeme, že Neptun ve skutečnosti není teplejší než Uran – v podstatě jsou na stejné teplotě. Ale protože Neptun dostává méně slunečního osvětlení, protože je dále od Slunce, nemělo by tomu tak být.

Tato podobnost v teplotě naznačuje, že Neptun je teplejší, pokud jde o množství tepla, které vydává ve srovnání s množstvím tepla, které absorbuje ze slunce. „Měření Voyageru ukazují, že Neptun vyzařuje více než dvakrát tolik tepla, kolik absorbuje ze slunce, zatímco Uran ne,“ řekl Anthony Del Genio z Goddard Institute pro vesmírná studia NASA (GISS). A tady se věci stávají docela zajímavými.

To proto, že Neptun není v tomto případě neobvyklý. „Jupiter a Saturn také emitují téměř dvakrát tolik tepla, kolik absorbují, ale Uran ne,“ řekl Del Genio.

Existuje možnost, že teplo není uvolňováno z interiéru ustálenou rychlostí, ale místo toho přichází v „shlucích“. „Uranu možná vidíme jen v klidném období, zatímco Neptun nedávno praskl,“ řekl Tollefson. “Flapy jsou konvekce, ke které může dojít v diskrétních epizodách oddělených dlouhými časovými obdobími, ale možná nebudeme vědět, jestli to funguje tak jistě, pokud neuvidíme, že či jedné z těchto konvektivních epizod došlo.”

Mohlo by to být také problémem toho, že Uran je starým časovačem a Neptun je mladším štěňátkem. „Kolik tepla vyzařuje planeta závisí hlavně na tom, jak je stará a jak rychle nebo pomalu uvolňuje toto teplo,“ řekla Amy Simon, vedoucí vědec NASA pro výzkum planetární atmosféry v Goddard Space Flight Center NASA. „Starší planeta by byla chladnější. Jak rychle se uvolní, závisí na vnitřní struktuře a složení, oblačných vrstvách, konvekci atd. A to může být poněkud komplikované.“

“Myslím, že teorie měla být větší množství sluneční energie, více větrné energie, ale na Zemi jsme už dlouho věděli, že množství energie přijaté sluncem a přeměněné na kinetickou energii v atmosféře – to znamená, vítr – je nepatrný zlomek,“ řekl Del Genio.

„Větry jsou pravděpodobně generovány hlouběji, než může proniknout sluneční světlo, takže je pravděpodobně způsobí kombinace vnitřního tepla a rotace,“ řekl Simon a vznesl otázku, proč se Uranovy a Neptunovy větry neshodují, protože mají podobné rychlosti rotace. „Říká nám, že mezi nimi je něco jiného: částečně vnitřní teplo nebo něco jiného,“ řekl Simon.

Uranovy větry mohou foukat až 560 mph a Neptunovy 1500 mph. “Jsou extrémně rychlé a rychlostí rychleji než Jupiter,” řekl Tollefson. NASA říká, že Jupiter’s Great Red Spot může vyhodit rychlost 384 km / h. Ale také říká, že vnitřní teplo samo nemůže vysvětlit rychlosti, vzhledem k tomu, že Uran nevyrábí další teplo.

(MSN, foto: Youtube)