Dvě potenciálně životaschopné planety našly obíhající kolem blízké hvězdy

Vědci odhadují, že hvězdný hostitel, známý jako Teegardenova hvězda, je stará nejméně osm miliard let nebo téměř dvojnásobek věku Slunce. To znamená, že všechny planety obíhající kolem ní jsou pravděpodobně staré, takže život, jak ho známe, měl více než dost času na to, aby se vyvíjel.

A teď je hvězda pozoruhodně tichá, s několika náznaky bouřlivých hvězdných zemětřesení a světlic, které mají tendenci vybuchnout.

Tyto faktory, plus relativní blízkost systému, činí systém zajímavým cílem pro astronomy, kteří se snaží trénovat dalekohledy nové generace na jiných světech a hledají známky života mimo Zemi.

„Obě planety Teegarden jsou potenciálně obývatelné,“ říká Ignasi Ribas z Institutu kosmických studií Katalánska, který je členem týmu, který dnes reportuje planety v časopise Astronomy & Astrophysics. „Nakonec uvidíme, zda jsou skutečně obývatelné a možná dokonce i obydlené.“

Hvězdný zakrslík

Oba světy obíhají kolem hvězdy tak slabé, že to nebylo ani tečkované do roku 2003, kdy astrofyzik NASA Bonnard Teegarden těžil astronomické datové sady a hledal slabé, blízké trpasličí hvězdy, které se dosud vyhnuly detekci.

Hvězda Teegarden je hvězdná kapela, která je sotva 9 procent hmoty Slunce. Je známá jako super-cool M trpaslík a vyzařuje většinu svého světla v infračervené oblasti – stejně jako hvězda TRAPPIST-1, která hostí sedm známých skalních planet. Teegardenova hvězda je však jen třetina od Země jako systém TRAPPIST-1, což je ideální pro další charakterizaci.

Ribas a jeho kolegové v současné době hledají planety obíhající kolem 342 malých hvězd, takže zaměřili nástroj CARMENES, který se nachází ve španělské observatoři Calar Alto.

(National Geographic, ceskoaktualne.cz, foto: NG)